Pengikut

PROGRAM TRANSFORMASI MINDA JPN SABAH

Kursus Induksi Sistem Saraan Malaysia (KISSM) telah digantikan dengan Program Transformasi Minda (TPM) ( muat turun borang )

14 Oktober 2012

Gaya Kepimpinan


Kamus Dewan (1998) mendefinisikan kepimpinan sebagai suatu keupayaan, kebolehan, kecekapan, daya tindak tanduk dan pencapaian seseorang sebagai pentadbir atau pemimpin. Manakala gaya kepimpinan didefinisikan sebagai cara seseorang mempengaruhi tingkah laku orang lain. Razali (1996) mentafsirkan gaya kepimpinan sebagai satu struktur kemahuan yang terslindung dalam diri pemimpin dan mempengaruhi gelagatnya dalam pelbagai suasana kepimpinan. Ianya merujuk kepada keseragaman matlamat dan kemahuan pemimpin dalam suasana yang berlainan.

Kajian ini telah menfokuskan dua pendekatan gaya kepimpinan yang utama iaitu gaya kepimpinan berorientasikan tugas dan gaya kepimpinan berorientasikan timbang rasa. Kedua-dua gaya kepimpinan membawa ciri dan pendekatan yang berbeza.

Gaya berorientasikan tugas mempunyai ciri-ciri penyeliaan yang ketat ke atas kakitangan untuk memastikan tugas yang dapat dilaksanakan mencapai piawai yang ditentukan oleh pemimpin. Seorang guru besar yang mengamalkan pendekatan ini lebih menitikberatkan penyelesaian tugas daripada perhubungan dengan guru-guru. Mereka lebih cenderung menyusun dan merangka aliran kerja di antara pihak atasan dengan pihak bawahan, serta memainkan peranan utama dalam menentukan siapa bertanggungjawab membuat sesuatu tugas, bagaimana melakukannya dan bila perlu diselesaikan. Robbins (2000) berpendapat bahawa gaya ini sebagai keadaan di mana seorang pemimpin mendefinisi dan menstruktur peranannya serta peranan pekerja semata-mata untuk mencapai matlamat yang dirancang.

Gaya berorientasikan timbang rasa pula lebih menekankan penglibatan guru-guru di bawah seliaanya berbanding terlalu mengawal. Guru besar jenis ini biasanya menggalakkan guru-guru untuk turut serta dalam proses membuat keputusan serta lebih menitikberatkan kepuasan guru-guru. Robbins (2000) mendefinisikannya sebagai setakat mana seseorang berkemungkinan mempunyai hubungan tugasan yang dicirikan oleh kepercayaan, menghormati pendapat orang bawahan, dan mengambil kira perasaan mereka. Gaya ini melihat kepada kesediaan untuk menyediakan keselesaan kepada pengikut, kesejahteraan, status, dan kepuasan hati terhadap pekerjaan. Fleishman & Harris (1969) menghuraikan gaya ini sebagai gaya yang menunjukkan persahabatan, saling mempercayai, hormat menghormati, kemesraan, dan hubungan baik antara pemimpin dengan kelompoknya. Dalam konteks ini, timbang rasa adalah tingkah laku yang menunjukkan kemesraan antara satu sama lain, hormat menghormati antara guru besar dan guru. Keadaan ini menekankan kehendak guru dalam penglibatan mereka dalam proses membuat keputusan serta mewujudkan situasi komunikasi dua hala antara kedua-dua pihak.

Tiada ulasan: