Definisi Kaedah Global
Kaedah global ditakrifkan sebagai
kaedah mudah seperti simulasi khasnya berdrama. Kaedah ini mestilah bersesuaian
dengan tahap keupayaan murid dan situasi murid kerana meliputi kepandaian dan
kesesuaian tatacara kehidupan (permainan) kanak-kanak. Lazimnya kaedah ini
dilakukan secara bebas.
Ciri-Ciri Global
Ada 3 bentuk aktiviti yang boleh
dilakukan dengan menggunakan kaedah ini :-
• aktiviti mimik dengan tidak
mengggunakan kata-kata dalam menyampaikan perasaan.
• aktiviti spontan dengan apa yang
ada dan dengan suara.
• aktiviti-aktiviti lain yang
berbentuk lakonan
Pelaksanaan Kaedah Global
1. Murid membaca dan menghayati
karya sastera yang diberikan oleh guru.
2. Guru meminta murid-murid mencari
persoalan yang menarik dalam karya sastera.
3. Dalam.suasana informal guru
meminta murid-murid berlakon dan melakukan gaya aktiviti di atas untuk lakonkan
watak.
4. Guru boleh mengadakan aktiviti
seperti:-
• lakonan berasaskan gambar
• lakonan berasaskan skrip
• lakonan guna topeng
• lakonan guna cerita berlagu
KRITERIA MENILAI KARYA GUNA KAEDAH GLOBAL
1. Meneliti
sesuatu aspek karya secara menyeluruh, bukannya terpisah-pisah.
2. Melihat
hubungan elemen atau komponen yang membina karya
3. Elemen
atau komponen karya dinilai secara impression, am dan spontan.
4. Penilaiannya
adalah bersifat subjektif
5. Kajian
atau penilaian boleh dilakukan secara separuh global sebelum menjurus kepada
aspek khusus yang hendak dikaji.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan