Dalam pengajaran bahasa
terdapat empat pendekatan pengajaran
iaitu :
·
Pendekatan
Deduktif
·
Pendekatan Induktif
·
Pendekatan
Eklektif
·
Pendekatan
Komunikatif
Pendekatan
Deduktif
Pendekatan pengajaran ini
mengutamakan penguasaan undang-undang ataupun peraturan bahasa daripada penggunaan bahasa .
Guru –guru yang menggunakan pendekatan ini biasanya memulakan pengajaran bahasa mereka dengan
huraian undang-undang bahasa yang hendak diajar sebelum memberi contoh-contoh penggunaannya.
Contohnya ,apabila seseorang guru mengajar
ayat tunggal , guru akan
memberi takrif ayat tersebut sebelum menunjukkkan contoh-contoh penggunaanya .
Pendekatan Induktif
Pendekatan ini pula mengutamakan contoh penggunaan bahasa
daripada undang-undang atau peraturan bahasa.Pengajaran dimulakan dengan
memberi contoh penggunaan unsur-unsur bahasa yang diajar sebelum guru
menghuraikan undang-undang bagi unsur tersebut.
Contohnya ,dalam pengajaran tentang
ayat tunggal , guru akan memulakan pengajarannya dengan menunjukkan
contoh-contoh ayat tunggal.Kemudian
berpandukan contoh-contoh yang dibuat , guru akan memandu murid-murid supaya
sampai kepada takrif ayat tunggal.
Pendekatan Eklektif
Pendekatan ini menggabungkan kedua-dua
pendekatan di atas untuk menghasilkkan satu strategi pengajaran. Misalnya, guru
memulakan pengajaran dengan memberi contoh-contoh yang berkaitan dengan aspek
bahasa yang hendak diajar, ini ditambah dengan contoh-contoh murid-murid.
Murid-murid dipandu untuk sampai kepada
undang-undang bahasa. Murid-murid kemudiannya didorongkan untuk memberi
contoh-contoh lain dalam konteks yang hampir sama .
Sebaliknya guru boleh juga memulakan
pengajarannya dengan menyatakan undang-undang yang berkenaan dengan aspek
bahasa yang diajar. Kemudian memberi contoh-contoh.Contoh-contoh lain didapati
oleh murid untuk menerangkan
undang-undang tadi. Akhirnya undang itu digunakan dalam konteks atau
misalan-misalan yang hampir sama.
Pendekatan
Komunikatif
Pendekatan ini mengutamakan kecekaapan
berkomunikasi .Pengajaran bahasa mestilah
merangkumi kecekapan bahasa yakni
penguasaan system tatabahasa serta
kecekapan berkomunikasi,kecekapan yang
pertama membolehkan seseorang murid
menguasai struktur bahasa yang tepat bagi menyampaikan mesej kepada khayalaknya . Kecekapan yang kedua membolehkan murid tersebut menggunakan bahasa yang sesuai dengan
khalayak yang dihadapinya.
Pengajaran dimulakan dengan latihan menggunakan
struktrur bahasa yang tepat dan sesuai dengan sesuatu aktiviti komunikasi
yang dipilih oleh guru .
Pendekatan induktif dan deduktif
digunakan dalam latihan ini.Kemudian murid-murid akan melibatkan diri dalam aktiviti berkomunikasi
atau berinteraksi bagi membolehkan mereka menggunakan struktur ayat yang
dilatih.Pendekatan pengajaran ini lebih
berpusatkan murid daripada guru.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan