Transformasi Sosio-Budaya Berteraskan Islam
Kedatangan
Islam ke Asia Tenggara telah membawa banyak perubahan dan pembaharuan kepada
penduduk tempatan bukan sahaja dalam aspek kebudayaan malah dalam aspek politik
ekonomi dan sosial.
Islam telah membawa satu ajaran yang
rasional, radikal dan progressif. Walaupun begitu, pembaharuan yang terdapat di
Asia Tenggara berlainan sedikit dengan apa yang terdapat di negara-negara Timur
Tengah. Pembaharuan di negara-negara Timur Tengah lebih
berbentuk keaslian kerana disana lahirnya Islam , tetapi pembaharuan di Asia
Tenggara berbau Hinduisme-Buddhisme – Animisme kerana pengaruh ini sudah sebati
dan lebih awal tertanam dalam jiwa masyarakat tempatan.
Namun begitu unsur-unsur ini diberi bentuk baru terutama perkara-perkara yang
bercanggah dengan nilai-nilai Islam. Kedatangan Islam telah banyak membawa
perubahan dan pembaharuan kepada masyarakat tempatan dan boleh dikatakan jiaka
kita membincangkan sejarah kebudayaan Asia Tenggara, ia adalah satu reformasi
budaya masyarakat Asia Tenggara.
Pembaharuan Kepercayaan & Akidah
Sebelum
kedatangan Islam, masyarakat Asia Tenggara mengamalkan pelbagai bentuk agama
dan kepercayaan seperti Hindu, Buddha an Animisme. Sebelum kedatangan Islam,
terdapat banyak tuhan dengan pelbagai bentuk rupa mengikut kepercayaan dan
agama masing-masing. Bagi mereka, semua benda mempunyai semangat atau kuasa dan
semangat itu dipuja kerana dipercayai akan memberi sesuatu kepada mereka.
Kedatangan Islam telah merombak fahaman lama dan sebaliknya memperkenalkan
fahaman baru yang lebih dinamis , iaitu percaya kepada kebenaran. Islam membawa menusia mempercayai tentang kewujudan dan
keesaan Alllah. Kepercayaan ini merupakan hakikat yang maha tinggi , rasional
dan universal. Kepercayaan aqidah dalam membentuk metafizik menersui ilmi
tasauf dan roh keagamaan yang bersifat intelektual dan akidah menjalar ke dalam
pemikiran orang ramai secara terbuka yang menyebabkan timbulnya intelektualisme
dan rasionalisme yang tidak pernah terlihat wujud sebelum kedatangan Islam.
Dalam erti kata lain, Islam telah
mengalihkan pandangan hidup masyarakat Asia Tenggara yang sebelumnya
menitikberatkan kepada khayalan, dongeng, dewa , penunggu dan sebagainya ke
satu alam pemikiran akal, sistematik, hakikat untuk menjadikan manusia berakal
dan dapat menggunakan pemikiran dengan cara yang waras serta cerdas.
Allah berfirman dalam al-Quran :
“Tiadakah Aku
(Allah) jadikan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah dah berbakti
kepada-Ku (Allah) ”
Pembaharuan
yang ketara sekali ialah mewujudkan perpaduan dan persaudaraan dalam kalangan
ummah tanpa mengira asal usul, keturunan, kedudukan dan taraf. Sebelum Islam,
manusia hidup dalam kasta-kasta yang tidak mewujudkan perpaduan dalam institusi
manusia. Masyarakat hanya berinteraksi dan berhubung dalam kelasnya sahaja.
Islam cukup berbeza kerana Islam mengajar manusia hidup bermasyarakat.
Allah berfirman dalam al-Quran :
“Di tempat
kehinaan ke atas mereka di mana sahaja mereka hidup kecuali orang yang
mempunyai hubungan dengan Allah dan mempunyai hubungan dengan manusia.”
Pembaharuan kepercayaan dan akidah
adalah untuk menyeru manusia mempercayai keEsaan Allah dan menyembah-Nya ,
disamping meninggalkan segala bentuk kepercayaan lama dengan menyedarkan mereka
tentang hakikat yang sebenarnya, iaitu Allah mencipta langit, bumi dan manusia
serta segalanya.
Pembaharuan Kepercayaan Adat
Kedatangan Islam telah membawa perubahan dan poembaharuan dalam kepercayaan
adat masyarakat Melayu Asia Tenggara. Namun begitu, masyarakt ini masih tidak
dapat memisahkan kehidupan mereka dengan pengaruh Hindu yang sudah lama
bertapak di Asia Tenggara. Dalam konteks ini, mereka masih lagi mempercayai
kepada keramat dan semangat yang digunakan oleh bomoh atau pawang dalam mentera
dan jampi. Di samping itu, masyrakat ketika itu masih lagi memuja keramat
berdasarkan kepada sesuatu benda seperti kubur dan pokok besar. Keramat dalam Islam ialah kejadian luar biasa dengan pertolongan
Allah kepada orang-orang yang benar-benar taat pada perintah-Nya. Orang-orang Melayu
di Asia Tenggara masih lagi memuja keramat dengan membawa telur ayam, pulut
kuning (pulut semangat) , ayam panggang dan sebagainya dengan tujuan untuk
mendapatkan sesuatu pertolongan. Kedatangan Islam telah menghapuskan perbuatan
sia-sia ini dengan mengalihkan pandangan masyarakat Melayu Islam di Asia
Tenggara kepada kebesaran Allah yang Maha Agung , Yang Maha Esa dan yang dapat
memberi sebarang pertolongan kepada hamba-Nya.
Selain
itu , mandi safar , adat perkahwinan dan
adat menyambut kelahiran dengan ciri-ciri budaya Islam diperkenalkan. Islam
mempunyai kepercayaan dan adat sendiri, seperti nikah kahwin, pembahagiaan
harta pusaka, maulud Nabi dan Asyura. Dalam hal ini , kedatangan Islam telah
banyak membawa perubahan dan pembaharuan kepada masyarakat tempatan dan
menyedarkan bahawa amalan dan kepercayaan karut yang diamalkan itu adalah
sia-sia dan bertentangan dengan nilai-nilai Islam. Oleh itu, hendaklah
ditinggalkan kerana perbuatan itu akan mendatangkan kerugian dan kemudaratan
dari segi zahir dan batin. Islam mengajar manusia mencari keuntungan dunia dan
akhirat.
Pembaharuan Politik
Kedatangan
Islam telah membawa pembaharuan dan perubahan dalm bidang politik dan
pentadbiran kepada masyarakat Melayu Nusantara, iaaitu memperkenalkan sistem
pemerintahan beraja. Sebagaimana yang diketahui , sebeum kedatangan Islam ,
sistem pemerintahan beraja telah wujud dalam struktur pemerintahan di Nusantara
dengan corak dan ciri yang tersendiridan tidak ada sebarang garis panduan.Setelah kedatangan Islam,konsep ini diperkuatkan lagi
dengan raja sebagai ketua negara dan ketua agama seperti yang dilakukan oleh
“Khalifah al-Rasyidin”. Dalam konsep pemerintahan Islam, pemerintahan Islam,
pemerintah hendaklah bertanggungjawab menjalankan pemerintahan secara adil dan
saksama dengan meninggalkan kepentingan diri.
Pada
zaman keagungan pemerintahan kerajaan-kerajaan di Nusantara terdapat banyak
prinsip dan perundangan Islam yang diamalkan walaupun tidak dengan sepenuhnya.
Umpamanya tiap-tiap kesalahan jenayah seperti zina, mencuri dan membunuh akan
dihukum mengikut hukuman Islam. Pegawai-pegawai kerajaan atau pemerintah yang
dilantik hendaklah melaksanakan tugas mereka dengan penuh tanggungjawab. Konsep
pemerintahan ini terdapat dalam pola pemerintahan Islam. Nabi Muhammad SAW
dalam menjalankan pemerintahan selalu meminta pandangan daripada para sahabat.
Dengan demikian kedatangan Islam telah melatih dan mengubah sistem
pemerintahan lebih maju dan dinamis , sistem yang diterima Allah.
Islam
telah mewujudkan perpaduan umat dengan membentuk satu proses kesedaran
kebangsaan , iaitu kebangsaan Islam . Proses kesedaran ini dapat dilihat
apabila negeri-negeri Islam di Nusantara mempertahankan kedudukannya daripada
pencabulan yang dilakukan oleh penjajah-penjajah Barat (Kristian). Pembaharuan
daalam konteks ini bukan sahaja dalam aspek ibadat, tetapi telah mengambil
bahagian secara positif dan serius ddalam politik untuk membentuk satu corak
pemerintahan yang berdasarkan pemerintahan Islam, kemajuan dan penmbangunan
akan tercapai dan negeri akan sentiasa berada dalam kesejahteraan dan
keharmonian.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan