Isahak Haron(1979) berpendapat kemahiran
menulis (karangan) adalah mustahak dalam kegiatan-kegiatan pendidikan formal
kerana kebanyakan jawapan dalam ujian dan peperiksaan rasmi adalah memerlukan
pengucapan idea, pendapat, fakta dan lain-lainnya disampaikan melalui kemahiran
bahasa tulisan yagn sifat bahasanya adalah formal. Mata pelajaran Bahasa Melayu
yang diajar di sekolah mengambil kira tiga kemahiran yang utama iaitu lisan,
bacaan dan penulisan. Pengajaran lisan dan bacaan tidak begitu menimbulkan
masalah kerana bahan-bahan teks untuk pengajaran tersebut telah sedia ada dan
murid-murid hanya perlu membuat rujukan sahaja. Sebaliknya dalam penulisan,
guru menghadapi masalah kerana murid-murid perlu menampilkan idea sendiri
dengan bantuan guru dan murid tidak pula berusaha untuk menulis karangan dengan
baik. (Kamaruddin Hj Husin, 1988).
Di Barat, banyak kajian telah
dibuat tentang penggunaan blog dalam penulisan dan proses pengajaran dan
pembelajaran. Banyak pendapat telah dikemukakan tentang penggunaan blog dalam
penulisan dan kemahiran menulis. Menurut Nelson dan Fernheimer (2003) blog
boleh digunakan sebagai buku karangan maya pelajar di laman web. Manakala,
Hurlbert (2005) menyatakan bahawa blog meningkatkan kemahiran menulis,
kebolehan menulis dengan lebih baik dan mengkayakan kebolehan mengekspresi diri
kita dalam bentuk cetakan. Manakala Bernstein (2004) mengatakan bahawa kerap
menulis meningkatkan penulisan, menulis untuk pembacaan pembaca meningkatkan
penulisan, penulisan yang bertujuan meningkatkan penulisan, menulis dengan
komputer meningkatkan penulisan. Sloan(2005). Blog menawarkan peluang yang unik
untuk pelajar menulis secara konsisten. Guru-guru boleh menggunakan blog untuk
mempromosikan penulisan dan menambah kandungan pelajaran mereka dalam mana-mana
disiplin pembelajaran sosial. Perbincangan berbentuk forum dalam talian
mewarisi ciri kurang mengugut daripada perbincangan bersemuka, dan memberi
peluang kepada pelajar untuk bercakap dengan lebih liberal tentang sesuatu
topik tanpa berasa bimbang akan pandangan orang lain.
Tinjauan literatur mencadangkan blog boleh digunakan
secara positif untuk meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran bahasa dan
muzik. Kennedy(2003) melaporkan tentang pengintegrasian blog dalam kelas bahasa
Inggeris di sekolah menengah dan mengatakan bahawa penerbitan web menyediakan
pelajar dengan pembaca yang sebenar dan apabila digunakan secara optimum, satu
suasana kolaborasi untuk pelajar memberi dan menerima maklum balas, mengajuk
atau meniru cara penulis profesional menggunakan persekitaran bengkel untuk
menghasilkan kraf mereka.(seperti yang dicatat dalam Barlett-Bragg, 2003).
Tambahan pula, blog boleh digunakan untuk meningkatkan kemahiran menulis
pelajar seperti yang dibincangkan dalam literatur terdahulu (Godwin-Jones, 2003; Hernandez-Ramos,2004; Johnson
2004; Huffaker, 2005). Manakala Wickersham dan Chambers (2006) juga mencatatkan
bahawa penggunaan portfolio elektronik memindahkan tanggungjawab pembelajaran
kepada para pelajar, membenarkan mereka untuk melibatkan diri dan komited
sepanjang proses pembelajaran dan dengan itu mengekalkan fokus pada suasana
pembelajaran berpusatkan pelajar. Ellison dan Wu (2008) pula menyatakan bahawa
pelajar lebih berusaha dalam penulisan mereka jika mereka tahu bahawa mereka
menulis untuk semua pembaca di internet dan rakan sebaya, daripada kepada guru
sahaja. Hakikatnya, blog mendedahkan pelajar kepada bilangan pembaca yang lebih
ramai, kita boleh menjangkakan bahawa pelajar mungkin akan lebih berhati-hati
dlaam penulisan secara dalam talian (daripada menghantar buku karangan kepada
guru) Salah satu usaha awal menceritakan
potensi blog dalam bilik darjah ialah artikel Oravec(2002), “Bookmarking the
world”. Oravec membahas bahawa perkembangan blog membolehkan pelajar untuk
menghasilkan satu suara penulisan dan menjadi lebih analitik dan kritik.
Melalui respon yang aktif terhadap bahan dalam internet, pelajar boleh
mendefinisikan kedudukan mereka dalam konteks penulisan mereka juga membentuk
persepektif mereka dalam isu tertentu. (Richardson ,2005)mengatakan bahawa It
will move writing as product to writing as conversation or contribution.
Because of blogging, writing will take on more meaningful outcomes.
Menurut Snow (2002), memahami
sesuatu teks ialah proses berurutan penyuntingan dan pembentukan makna berdasarkan
kebolehan, pengetahuan serta pengalaman seorang pembaca. Manakala, Vaughn et.
al. (2000) pula menekankan, ramai murid memerlukan bimbingan dalam kemahiran
membaca untuk meningkatkan kebolehan mereka memahami sesuatu teks. Kajian
menunjukkan bahawa “...menggunakan strategi kefahaman dalam kalangan pelajar
sekolah dapat meningkatkan kebolehan mereka memahami sesuatu teks.” (Eilers
& Pinkley, 2006; Garner & Buchna, 2004).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan