Pengikut

PROGRAM TRANSFORMASI MINDA JPN SABAH

Kursus Induksi Sistem Saraan Malaysia (KISSM) telah digantikan dengan Program Transformasi Minda (TPM) ( muat turun borang )

11 April 2012

PENULISAN KERTAS CADANGAN KAJIAN TINDAKAN

Kertas cadangan ditulis untuk memberi garis panduan kepada penyelidik tentang apa yang ingin dilaksanakan supaya objektif kajian tidak tersasar. Selain itu, anggaran perbelanjaan dan skedul kajian perlu dilampirkan.
 1.      Nama dan alamat penuh organisasi
2.      Nama atau Ahli-ahli Jawatan kuasa Penyelidik (kumpulan Penyelidik)
 3.   Tajuk kajian
Tajuk mestilah berbentuk positif sahaja misalnya: meningkatkan, menambahkan, menjadikan, menghasilkan dan sebagainya.
4.   Refleksi masalah
Menyatakan imbasan peristiwa, masalah yang timbul dan dapatan daripada data atau rujukan tertentu.
5.   Fokus kajian
Menjurus kepada skop yang paling kecil di dalam kelompok isu atau masalah yang ada.
6.   Objektif  kajian (am dan khusus)
Menyatakan impak dan hasil yang diharapkan daripada kajian yang dilaksanakan.
7.   Kumpulan sasaran
Nyatakan satu kumpulan sasaran yang kecil (sekurang-kurangnya 30%) daripada sampel kajian. Pemilihan responden boleh dipilih secara rawak atau mengikut kriteria-kriteria tertentu yang difikirkan sangat perlu.
8.   Tindakan/aktiviti yang dicadangkan
Menyatakan aktiviti-aktiviti yang dicadangkan untuk dilaksanakan untuk mengubah kebiasaan atau boleh mencapai objektif.
9.   Alatan/bahan kajian yang dicadangkan
Senarai bahan atau peralatan yang diperlukan untuk melaksanakan kajian.
10. Anggaran Kos Kajian
Senarai kos bahan dan pakej yang diperlu dibelanjakan.
 11. Skedul/Jadual Pelaksanaan Kajian
Jadual boleh dibuat dalam bentuk jadual atau carta gantt.

07 April 2012

Kembara Nautica

Lawas Sarawak

Merentas Zon Pedalaman Sabah
8.30    Pekan Beaufort       -  Makan di Restoran Brunei
9.20    Pekan Sipitang
10.45  Pekan Lawas Sarawak    - Tamu beli barang – Esplanded lawas
12.30  Simpang ke Tenom  - Menuju ke Tenom
13.38  Pekan Tenom          - Rehat kejap
14.52  Pekan Keningau     - Makan Pizza
16.30  Pekan Tambunan   - Hujan lebat
17.38  Pekan Dongongan Penampang
18.22  Pekan Papar
Nautica '08

bersama Perodua Nautica

06 April 2012

Penulisan Karangan

UNIT 1    :    STRATEGI  MANJAWAB SOALAN MEMINDAHKAN MAKLUMAT.
 
1.      Teliti gambar yang diberikan dan memahami idea keseluruhan gambar tersebut,
2.      Mengenal pasti aktiviti atau perkara yang dapat dilihat dengan jelas dalam gambar.
3.      Bina lima ayat yang lengkap berdasarkan bahan tersurat sahaja
4.      Jangan memberikan nama khusus kepada watak tertentu yang terdapat dalam         gambar. Gunakan gelaran secara umum untuk watak tersebut.
5.      Pastikan ayat yang dibina menggunakan tatabahasa dan ejaan yang betul.    
  
 UNIT  2  :     STRATEGI MENGARANG YANG BERKESAN
A.     Pilih soalan yang tepat.
         a.         Baca semua soalan.
         b.         Pilih tajuk karangan  berserta format yang benar-benar kamu kuasai.
         c.         Cari isi-isi penting yang tepat dan sesuai dengan kehendak soalan.
 B.      Carilah Kunci Soalan   
          I).        Kunci karangan biasanya  berupa kata atau rangkaian kata.  Contohnya :
            i.      Nyatakan………
                      ii      Tulis laporan………..
            iii     Sediakan teks syarahan……..
II)                Garislah kata kunci soalan untuk mengelakkan karangan terpesong daripada
            kehendak soalan
 C. Sediakan Rangka Karangan.
·   Rangka karangan perlu mempunyai pendahuluan, isi dan penutup
·   Isi-isi karangan perlu diberikan huraian berserta contoh yang sesuai.
·   Karangan anda harus mempunyai penutup, yakni kesimpulan tentang tajuk
 D. Tulislah karangan yang baik
·   karangan mestilah mempunyai pendahuluan, isi dan penutup
·   Isi pengenalan yang dimuatkan mestilah dapat memberikan gambaran umum
         tentang kehendak soalan.
·   Pada bahagian isi,memadailah empat isi berserta contoh yang sesuai.
·   Pada perenggan penutup pula, isi mestilah dapat menyimpulkan apa-apa yang
         apa-apa yang ditulis dalam perenggan isi
·   Gunakan penanda wacana seperti selain itu, disamping itu, walaupun, dan
   sebagainya untuk memastikan kesinambungan ayat-ayat dalam karangan.
 
E. Semaklah karangan
·   Tujuannya supaya:
(a)    markah tidak ditolak
(b)   dapat membetulkan kesilapan ejaan dan frasa;
(c)    dapat mengelakkan kekurangan dan pengulangan isi;
(d)   panjang karangan menepati arahan soalan

UNIT 3 Strategi Menjawab Soalan Membina Ulasan
1. Ayat perlu memahami kehendak soalan yang diberikan misalnya daripada petikan:
    (a) nilai murni/pengajaran yang diperolehi;
    (b) kebaikan-kebaikan yang diperolehi;
    (c) keburukan yang diperolehi.

2. Semaklah ulasan anda supaya tiada kesalahan tatabahasa, tanda bacaan, ejaan, dan 
    sebagainya.