Pengikut

PROGRAM TRANSFORMASI MINDA JPN SABAH

Kursus Induksi Sistem Saraan Malaysia (KISSM) telah digantikan dengan Program Transformasi Minda (TPM) ( muat turun borang )

16 Mei 2013

GURU MALAYSIA: 1 ASPIRASI 1 AGENDA

HURAIAN 1ASPIRASI:

Semua Guru Malaysia mempunyai satu aspirasi untuk membangunkan sistem pendidikan berkualiti bertaraf dunia seperti yang dihasratkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
Adalah menjadi tanggungjawab semua guru ke arah melahirkan murid yang mempunyai enam aspirasi iaitu berpengetahuan,kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, beretika dan kerohanian serta beridentiti nasional.
1ASPIRASI juga diterjemahkan kepada cita-cita murni PPPM 2013-2025 iaitu ke arah sistem pendidikan negara yang memastikan akses kepada kejayaan, kualiti standard antarabangsa yang tinggi, ekuiti untuk semua murid, memupuk perpaduan dalam kalangan murid dan pelaksanaan berkecekapan tinggi.

HURAIAN 1AGENDA:
Semua Guru Malaysia berpegang kepada satu agenda iaitu memastikan kejayaan PPPM 2013-2025.  Guru perlu berpegang teguh kepada etika profesion keguruan yang mempunyai satu agenda atau tugas utama iaitu melahirkan murid seimbang berdasarkan Falsafah Pendidikan Negara.

sumber: http://www.moe.gov.my/v/pemberitahuan-view?page=1&id=3188

11 Mei 2013

Transformasi Sosio Budaya Berteraskan Islam di Malaysia


Transformasi Sosio-Budaya Berteraskan Islam
Kedatangan Islam ke Asia Tenggara telah membawa banyak perubahan dan pembaharuan kepada penduduk tempatan bukan sahaja dalam aspek kebudayaan malah dalam aspek politik ekonomi dan sosial.
Islam telah membawa satu ajaran yang rasional, radikal dan progressif. Walaupun begitu, pembaharuan yang terdapat di Asia Tenggara berlainan sedikit dengan apa yang terdapat di negara-negara Timur Tengah. Pembaharuan di negara-negara Timur Tengah lebih berbentuk keaslian kerana disana lahirnya Islam , tetapi pembaharuan di Asia Tenggara berbau Hinduisme-Buddhisme – Animisme kerana pengaruh ini sudah sebati dan lebih awal tertanam dalam jiwa masyarakat tempatan. Namun begitu unsur-unsur ini diberi bentuk baru terutama perkara-perkara yang bercanggah dengan nilai-nilai Islam. Kedatangan Islam telah banyak membawa perubahan dan pembaharuan kepada masyarakat tempatan dan boleh dikatakan jiaka kita membincangkan sejarah kebudayaan Asia Tenggara, ia adalah satu reformasi budaya masyarakat Asia Tenggara.

Pembaharuan Kepercayaan & Akidah
Sebelum kedatangan Islam, masyarakat Asia Tenggara mengamalkan pelbagai bentuk agama dan kepercayaan seperti Hindu, Buddha an Animisme. Sebelum kedatangan Islam, terdapat banyak tuhan dengan pelbagai bentuk rupa mengikut kepercayaan dan agama masing-masing. Bagi mereka, semua benda mempunyai semangat atau kuasa dan semangat itu dipuja kerana dipercayai akan memberi sesuatu kepada mereka. Kedatangan Islam telah merombak fahaman lama dan sebaliknya memperkenalkan fahaman baru yang lebih dinamis , iaitu percaya kepada kebenaran. Islam membawa menusia mempercayai tentang kewujudan dan keesaan Alllah. Kepercayaan ini merupakan hakikat yang maha tinggi , rasional dan universal. Kepercayaan aqidah dalam membentuk metafizik menersui ilmi tasauf dan roh keagamaan yang bersifat intelektual dan akidah menjalar ke dalam pemikiran orang ramai secara terbuka yang menyebabkan timbulnya intelektualisme dan rasionalisme yang tidak pernah terlihat wujud sebelum kedatangan Islam.
Dalam erti kata lain, Islam telah mengalihkan pandangan hidup masyarakat Asia Tenggara yang sebelumnya menitikberatkan kepada khayalan, dongeng, dewa , penunggu dan sebagainya ke satu alam pemikiran akal, sistematik, hakikat untuk menjadikan manusia berakal dan dapat menggunakan pemikiran dengan cara yang waras serta cerdas.
Allah berfirman dalam al-Quran :
“Tiadakah Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah dah berbakti kepada-Ku (Allah)
Pembaharuan yang ketara sekali ialah mewujudkan perpaduan dan persaudaraan dalam kalangan ummah tanpa mengira asal usul, keturunan, kedudukan dan taraf. Sebelum Islam, manusia hidup dalam kasta-kasta yang tidak mewujudkan perpaduan dalam institusi manusia. Masyarakat hanya berinteraksi dan berhubung dalam kelasnya sahaja. Islam cukup berbeza kerana Islam mengajar manusia hidup bermasyarakat.
Allah berfirman dalam al-Quran :
“Di tempat kehinaan ke atas mereka di mana sahaja mereka hidup kecuali orang yang mempunyai hubungan dengan Allah dan mempunyai hubungan dengan manusia.
Pembaharuan kepercayaan dan akidah adalah untuk menyeru manusia mempercayai keEsaan Allah dan menyembah-Nya , disamping meninggalkan segala bentuk kepercayaan lama dengan menyedarkan mereka tentang hakikat yang sebenarnya, iaitu Allah mencipta langit, bumi dan manusia serta segalanya.

Pembaharuan Kepercayaan Adat
       Kedatangan Islam telah membawa perubahan dan poembaharuan dalam kepercayaan adat masyarakat Melayu Asia Tenggara. Namun begitu, masyarakt ini masih tidak dapat memisahkan kehidupan mereka dengan pengaruh Hindu yang sudah lama bertapak di Asia Tenggara. Dalam konteks ini, mereka masih lagi mempercayai kepada keramat dan semangat yang digunakan oleh bomoh atau pawang dalam mentera dan jampi. Di samping itu, masyrakat ketika itu masih lagi memuja keramat berdasarkan kepada sesuatu benda seperti kubur dan pokok besar. Keramat dalam Islam ialah kejadian luar biasa dengan pertolongan Allah kepada orang-orang yang benar-benar taat pada perintah-Nya. Orang-orang Melayu di Asia Tenggara masih lagi memuja keramat dengan membawa telur ayam, pulut kuning (pulut semangat) , ayam panggang dan sebagainya dengan tujuan untuk mendapatkan sesuatu pertolongan. Kedatangan Islam telah menghapuskan perbuatan sia-sia ini dengan mengalihkan pandangan masyarakat Melayu Islam di Asia Tenggara kepada kebesaran Allah yang Maha Agung , Yang Maha Esa dan yang dapat memberi sebarang pertolongan kepada hamba-Nya.
Selain  itu , mandi safar , adat perkahwinan dan adat menyambut kelahiran dengan ciri-ciri budaya Islam diperkenalkan. Islam mempunyai kepercayaan dan adat sendiri, seperti nikah kahwin, pembahagiaan harta pusaka, maulud Nabi dan Asyura. Dalam hal ini , kedatangan Islam telah banyak membawa perubahan dan pembaharuan kepada masyarakat tempatan dan menyedarkan bahawa amalan dan kepercayaan karut yang diamalkan itu adalah sia-sia dan bertentangan dengan nilai-nilai Islam. Oleh itu, hendaklah ditinggalkan kerana perbuatan itu akan mendatangkan kerugian dan kemudaratan dari segi zahir dan batin. Islam mengajar manusia mencari keuntungan dunia dan akhirat.

Pembaharuan Politik
Kedatangan Islam telah membawa pembaharuan dan perubahan dalm bidang politik dan pentadbiran kepada masyarakat Melayu Nusantara, iaaitu memperkenalkan sistem pemerintahan beraja. Sebagaimana yang diketahui , sebeum kedatangan Islam , sistem pemerintahan beraja telah wujud dalam struktur pemerintahan di Nusantara dengan corak dan ciri yang tersendiridan tidak ada sebarang garis panduan.Setelah kedatangan Islam,konsep ini diperkuatkan lagi dengan raja sebagai ketua negara dan ketua agama seperti yang dilakukan oleh “Khalifah al-Rasyidin”. Dalam konsep pemerintahan Islam, pemerintahan Islam, pemerintah hendaklah bertanggungjawab menjalankan pemerintahan secara adil dan saksama dengan meninggalkan kepentingan diri.
Pada zaman keagungan pemerintahan kerajaan-kerajaan di Nusantara terdapat banyak prinsip dan perundangan Islam yang diamalkan walaupun tidak dengan sepenuhnya. Umpamanya tiap-tiap kesalahan jenayah seperti zina, mencuri dan membunuh akan dihukum mengikut hukuman Islam. Pegawai-pegawai kerajaan atau pemerintah yang dilantik hendaklah melaksanakan tugas mereka dengan penuh tanggungjawab. Konsep pemerintahan ini terdapat dalam pola pemerintahan Islam. Nabi Muhammad SAW dalam menjalankan pemerintahan selalu meminta pandangan daripada para sahabat. Dengan demikian kedatangan Islam  telah melatih dan mengubah sistem pemerintahan lebih maju dan dinamis , sistem yang diterima Allah.
Islam telah mewujudkan perpaduan umat dengan membentuk satu proses kesedaran kebangsaan , iaitu kebangsaan Islam . Proses kesedaran ini dapat dilihat apabila negeri-negeri Islam di Nusantara mempertahankan kedudukannya daripada pencabulan yang dilakukan  oleh penjajah-penjajah Barat (Kristian). Pembaharuan daalam konteks ini bukan sahaja dalam aspek ibadat, tetapi telah mengambil bahagian secara positif dan serius ddalam politik untuk membentuk satu corak pemerintahan yang berdasarkan pemerintahan Islam, kemajuan dan penmbangunan akan tercapai dan negeri akan sentiasa berada dalam kesejahteraan dan keharmonian.

Pendekatan Pengajaran



Dalam pengajaran bahasa terdapat  empat pendekatan pengajaran iaitu :

·         Pendekatan Deduktif
·         Pendekatan  Induktif
·         Pendekatan Eklektif
·         Pendekatan Komunikatif

Pendekatan Deduktif
Pendekatan pengajaran  ini  mengutamakan penguasaan undang-undang ataupun  peraturan bahasa daripada penggunaan bahasa . Guru –guru yang menggunakan pendekatan ini biasanya  memulakan pengajaran bahasa  mereka dengan  huraian  undang-undang bahasa  yang hendak diajar sebelum  memberi contoh-contoh penggunaannya.

Contohnya ,apabila seseorang  guru mengajar  ayat tunggal , guru  akan memberi  takrif ayat tersebut sebelum   menunjukkkan contoh-contoh penggunaanya .

Pendekatan  Induktif

Pendekatan ini pula  mengutamakan contoh penggunaan bahasa daripada undang-undang atau peraturan bahasa.Pengajaran dimulakan dengan memberi contoh penggunaan unsur-unsur bahasa yang diajar sebelum guru menghuraikan undang-undang bagi unsur tersebut.

Contohnya ,dalam pengajaran tentang ayat tunggal , guru akan memulakan pengajarannya dengan menunjukkan contoh-contoh ayat tunggal.Kemudian  berpandukan contoh-contoh yang dibuat , guru akan memandu murid-murid  supaya  sampai  kepada  takrif ayat tunggal.



Pendekatan  Eklektif

Pendekatan ini menggabungkan kedua-dua pendekatan di atas untuk menghasilkkan satu strategi pengajaran. Misalnya, guru memulakan pengajaran dengan memberi contoh-contoh yang berkaitan dengan aspek bahasa yang hendak diajar, ini ditambah dengan contoh-contoh murid-murid. Murid-murid dipandu untuk sampai  kepada undang-undang bahasa. Murid-murid kemudiannya didorongkan untuk memberi contoh-contoh lain dalam konteks yang hampir sama .

Sebaliknya guru boleh juga memulakan pengajarannya dengan menyatakan undang-undang yang berkenaan dengan aspek bahasa yang diajar. Kemudian memberi contoh-contoh.Contoh-contoh lain didapati oleh murid untuk  menerangkan undang-undang tadi. Akhirnya undang itu digunakan dalam konteks atau misalan-misalan yang hampir sama.

Pendekatan Komunikatif

Pendekatan ini mengutamakan kecekaapan berkomunikasi .Pengajaran bahasa mestilah  merangkumi  kecekapan bahasa yakni penguasaan  system tatabahasa serta kecekapan berkomunikasi,kecekapan  yang pertama membolehkan seseorang murid  menguasai struktur bahasa yang tepat bagi menyampaikan mesej  kepada khayalaknya . Kecekapan  yang kedua membolehkan murid tersebut  menggunakan bahasa yang sesuai dengan khalayak yang dihadapinya.
Pengajaran  dimulakan dengan latihan menggunakan struktrur  bahasa yang tepat  dan sesuai dengan sesuatu aktiviti komunikasi yang dipilih oleh guru .
Pendekatan induktif dan deduktif digunakan dalam latihan ini.Kemudian murid-murid  akan melibatkan diri dalam aktiviti berkomunikasi atau berinteraksi bagi membolehkan mereka menggunakan struktur ayat yang dilatih.Pendekatan pengajaran  ini lebih berpusatkan murid daripada guru.