Pengikut

PROGRAM TRANSFORMASI MINDA JPN SABAH

Kursus Induksi Sistem Saraan Malaysia (KISSM) telah digantikan dengan Program Transformasi Minda (TPM) ( muat turun borang )

28 Julai 2011

Pemajmukan

Pemajmukan merupakan satu proses membentuk perkataan dengan cara menggabungkan dua atau lebih perkataan dan perkataan baru yang terbabit daripadanya membawa konsep atau makna yang berlainan daripada makna asal perkataan-perkataan asal yang membentuknya.

Perkataan –perkataan majmuk yang menerima imbuhan disebut kata majmuk kompleks, contohnya, persuratkhabaran, ketidakpuashati, bertanggungjawab, diperanaktirikan dan  lain-lain.
Jenis kata Majmuk

Kata Majmuk terbahagi kepada dua iaitu kata majmuk endosentrik dan kata majmuk eksosentrik.  Kata endosentrik adalah kata majmuk yang salah satu daripadanya perkataan-perkataan yang membentuknya dapat menggantikan fungsi kata majmuk di dalam ayat.
Contoh:
Rumah sakit itu sedang diperbaiki..
Beg tangannya besar.
Air batu ini terlalu manis.
Kata majmuk di dalam ayat di atas ialah “ rumah sakit, “beg tangan” dan “ air batu campur”.  Kata majmuk itu berfungsi sebagai subjek di dalam ayat dan salah satu daripada perkataan yang membentuknya boleh menggantikan fungsi kata majmuk itu.  Misalnya, ayat-ayat di atas boleh menjadi:
Rumah itu sedang diperbaiki.
Tangannya besar atau beg besar
Air ini terlalu panas

Dalam keadaan ini kata majmuk “rumah sakit”, “beg tangan”, dan “air batu campur” adalah kata majmuk endosentrik.
Kata majmuk eksosentrik pula ialah kata majmuk yang tidak ada daripada perkataan-perkataan yang membentuknya yang boleh menggantikan fungsi seluruh kata majmuk itu di dalam ayat.
Contoh:
Tanggungjawab saya berat.
Setiausaha mesyuarat tidak hadir
Ayat di atas tidak boleh berubah menjadi
 tanggung saya berat atau jawab saya berat.
Setia mesyuarat tidak hadir atau usaha mesyuarat tidak hadir.

Golongan Kata Majmuk
Kata majmuk juga terbahagi kepada empat golongan iaitu kata majmuk namaan , iaitu kata majmuk yang berfungsi sebagai nama di dalam ayat dan ia dibentuk daripada gabungan kata nama, kata kerja dan kata sifat. Kata majmuk karyaan pula ialah kata majmuk yang berfungsi sebagai kata kerja di dalam ayat.  Biasanya kata majmuk ini menerima imbuhan misalnya bertanggungjawab, mengemaskinikan, memberitahu dan sebagainya.  Kata majmuk sifat pula bermaksud kata majmuk yang berfungsi sebagi sifat misalnya biru muda, hitam manis, kuning langsat , segitiga dan sebagainya.  Akhir sekali ialah kata majmuk keterangan yang berfungsi sebagai keterangan di dalam ayat misalnya acapkali, seringkali dan sebagainya.

Tiada ulasan: