Pengikut

PROGRAM TRANSFORMASI MINDA JPN SABAH

Kursus Induksi Sistem Saraan Malaysia (KISSM) telah digantikan dengan Program Transformasi Minda (TPM) ( muat turun borang )

29 Februari 2012

Kedayan Sabah - Bahasa


Etnik  di Sabah menggunakan lebih daripada 50 bahasa, yang dituturkan sekurang-kurang lebih daripada 80 dialek[1].Bahasa Kedayan merupakan satu-satunya bahasa yang berbeza dari rumpun bangsa Melayu . Perbezaan yang ketara yang terdapat pada bahasa Kedayan dengan bahasa Melayu ini ialah dari segi bilangan huruf abjad. Abjad bahasa Kedayan hanya terdiri daripada 18 huruf, iaitu terdapat hanya 3 huruf vokal iaitu a, i, dan u; manakala hanya 15 huruf konsonan, iaitu b, c, d, g, h, j, k, l, m, n, p, s, t, w, dan y.
Bahasa ibunda yang menjadi tradisi kaum ini, vokal o dan e hampir tidak wujud dalam perbendaharaan kata bahasa Kedayan. Umpamanya:
  • besar = basaa
  • otak = utak
  • kota = kuta.
Vokal o hanya wujud sebagai gandingan kepada konsonan r, umpamanya taloo untuk 'telur', dengan o berfungsi sebagai konsonan gantian. Konsonan bahasa Melayu yang tidak digunakan dalam bahasa Kedayan ialah f, q, r, v, z ( x tidak wujud dalam abjad bahasa Melayu). Bagaimanapun, ketinggalan konsonan r merupakan satu huruf paling nyata. Bergantung kepada bunyi dan gandingan huruf, perkataan bahasa Kedayan akan berbunyi seperti berikut:
  • r = aa; umpamanya besar = basaa
  • r = ii; pandir = pandii
  • r = oo atau r = uu; telur = taloo atau taluu
  • r = ing
  • air = aing.
Kecuali ketika mengikut dasar sistem ejaan bahasa Melayu yang menetapkan bahawa semua perkataan pinjaman perlu sedapat-dapatnya mengekalkan bunyinya, bahasa Kedayan hanya dapat menggunakan 18 huruf yang tersebut.
Dialek Melayu Kedayan pula dianggap sebagai salah satu dialek atau bahasa minoriti di negara ini. Hal ini  berlaku kerana masyarakat Kedayan akan menggunakan bahasa Melayu Brunei ketika berkomunikasi. Ini diperkuatkan lagi apabila puak ini bertembung dengan etnik-etnik atau puak-puak yang lain yang terdapat di negara ini, Dialek Kedayan dalam penggunaan kata sapaannya untuk berkomunikasi ataupun berinteraksi, dalam setiap bahasa sememangnya telah menentukan norma dan juga sistem atau aturan sosial mereka.

Penggunaan sistem sapaan ini merupakan salah satu cara bagi menghormati seseorang di samping bagi mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan dan sebagai menghormati orang ydang disapa Salah satu contoh adalah kata ‘biskita’ atau ‘kita’ (awak) digunakan apabila bertemu dengan seseorang yang lebih tua daripada penutur. Sapaan ‘kawu”(kau)  pula biasanya digunakan kepada rakan penutur yang seusia atau yang lebih muda daripada penutur.

Bahasa Kedayan
Bahasa Melayu
Abak-abak
berdebar-debar
Abal-abal
Menirap
Agatah
Pergi
Aing
Air
Ambulong
Sagu
Ambuyat
Makanan daripada sago
Andang
Kekal
Ani
Ini
Antap
terlampau; terlalu
Atu
Itu
Awu
Ya
Babal
Bodoh
Bagas
Bekas
Baibun
Bergurau
Bajaur
Merayau
Bakamih
Kencing
Bangas
Basi
Bapadah
Berkata
Bapanyap
Berkemas
Basaa
Besar
Batah
Lambat
Batis
Betis
Belurih
mendapat hasil
Belusir
Berlari
Berinut
berjalan lambat
Betinting
berjalan ketinting
Bida
Hodoh
Bini -bini
perempuan
Bisai
cantik ; lawa
Bisdurang
Mereka
Bubus
Bocor
Damit
Kecil
Dandam
rindu ; dendam
Dangani
Temankan
Gauk
Nakal
Gigiran  , bibiran
Melatah
Giuk
Ulat
Gulaian
Sayur
Hambat
pukul ; rotan
Hantap

Hindik
Tending
Hulun
Suruhan
Ikung
ekor
Inda
Tidak
Jalama
Manusia
Kadikamu
Kamu
Karau
Keras
Kawu
kamu ; kau ; awak
Kediaku
Aku
Kurapak
Cakap
Lacah
Lantai basah
Lagat
Kotoran degil
Lagau
Panggil
Lampong
Lampu
Lidut
Lambat
Luan
Selalu
Malamaie
Senja;petang
Malimpang
Baring
Mengujar
Mencari
Miani
Begini
Miatu
Begitu
Mua
Muka
Ngalih
Penat
Ngam
Betul
Nuun
Berjalan ; meninggal dunia
Patuha
Datuk
Pabinian
Isteri
Palakian
Suami
Pulak
patah
Salajur
terus; sekaligus
Sepanggal
Sepotong
Ucapnya
Katanya
Unjar
Cari


[1] http://donlokns.blogspot.com/2008/09/folkor-sabah_29.html

Tiada ulasan: