Pengikut

PROGRAM TRANSFORMASI MINDA JPN SABAH

Kursus Induksi Sistem Saraan Malaysia (KISSM) telah digantikan dengan Program Transformasi Minda (TPM) ( muat turun borang )

20 Februari 2012

MENGANALISIS DATA KUALITATIF

CARA-CARA MENGANALISIS DATA
Di dalam topik-topik lepas, kita telah membincangkan tentang 2 pendekatan analitik iaitu analisis kandungan dan teori tersembunyi. Terdapat juga beberapa pendekatan persaingan di dalam menganalisis data kualitatif antaranya termasuklah  penceritaan, analisis konvensional dan analisis perbincangan.

Pendekatan penceritaan
Salah satu kelemahan analisis kandungan terutamanya teori teori tersembunyi adalah ianya membahagi dan memecahkan hubungkait data daripada proses social yang diwakili. Walaubagaimanapun,kajian mengalakkan pendekatan lisan, sejarah hidup atau temubual tidak berstruktur di dalam bentuk penceritaan lebih tulen maklumatnya.
Pendekatan penceritaan adalah cara yang ideal untuk mendapatkan pengalaman responden dan digunakkan secara meluas dalam penyelidikan perubatan, kejadian traumatik, pendidikan, dan kajian organisasi.
Menurut Musson ( 1998 ), contohnya bagaimana pengalaman, kecelaruan dan kekangan bekerja di dalam organisasi moden serta penyuluhan fungsi individu dan organisasi
Terdapat beberapa pendekatan untuk menganalisis pendekatan penceritaan dan kesemuannya mempunyai ciri-ciri yang umum. Pertama, teks dirujuk di dalam sistem Gestalt, iaitu di dalam konteks dan situasi sosial yang diuji. Kemudian, kajian formal teks termasuklah perbezaan di antara teks yang dijadikan penceritaan dan teks berbentuk lain.
Analisis konvensional
Analisis konvensional adalah lebih kepada analisis formal daripada perbualan seharian. ( Flick, 1998 ). Kebiasaanya, kaedah ini menggunakan analisis teks semulajadi ( transkrip rakaman video/audio ) dan mencari kata kunci utama yang terungkap di dalam pergaulan sosial. Kajian di dalam analisis konvensional adalah terhad kepada perbualan telefon atau perbualan di dalam keluarga dan diperluaskan kepada perbualan institusi seperti makhamah, perjumpaan, dan pelbagai jenis temuduga/temuramah.
Analisis konvensional lebih tertumpu kepada elemen interaksi sosial seperti mengambil giliran, pembukaan, penutup dan  gangguan  berbanding analisis sosial ( Haven, 1999 ). Analisis konvensional sangat tertumpu kepada isu di dalam konteks
Analisis perbincangan.
Analisis perbincangan tertumpu kepada kedua-dua, lisan dan penulisan yang digunakan di dalam konteks sosial. Perhatian diberikan kepada struktur dan pengorganisasian bahasa yang menumpukan kepada penglibatan responden serta cara persembahan dibina. Analisis perbincangan adalah bertentangan dengan analisis kandungan di mana bahasa adalah pantulan kepada realiti. Analisis menjadi tertumpu kepada mengenlapasti pengaturan bahasa dari aspek corak dan perbendaharaan kata.
KUALITI DI DALAM ANALISIS KUALITATIF
Menurut (Bryman, 1988), kesahan dan kejituan adalah 2 konsep asal di dalam kualitatif. Lincoln,1985 juga menegaskan bahawa penyelidik naturalistik cenderung akan tetap sederhana dan enggan membuat generalisasi daripada penemuan mereka. Maka isu kesahan luaran tidak penting di dalam penyelidikan mereka. Namun, seperti yang akan kita lihat, beberapa antusias menyatakan pendekatan kualitatif perlu melihat kesahan dan kejituan malah mereka menyarankan beberapa kriteria tambahan yang lebih penting.
Kesahan
Di dalam isu kesahan, persoalan adalah tentang sejauh manakah pembangunan penyelidik didasari pembangunan yang sedang diteliti ( Flick, 1998 ). Hall dan Callery ( 2001 ) mengkritik teori terbumi kerana data terkumpul mengambarkan realiti dan tidak bersandar serta tidak dipengaruhi oleh tafsiran subjektif penyelidik. Mereka berdebat untuk penyelidik mengadopsi sikap refleksif yang menunjukkan secara kritikal pengaruh mereka dalam proses penyelidikan. Reflektif diri diperkukuhkan melalui penyemakan berulang interpratasi penyelidik ( Whitemore, 2001). Selain itu, respondan juga boleh menyemak ketepatan data.
Data boleh dipalsukan, diabaikan, atau disalahtafsir. Untuk mengelakan perkara ini kita boleh mereplikasikan data tetapi data kualitatif sukar untuk direplikasi ( Dey, 1993 ). Penyelidik lain boleh memeriksa prosedur penyelidikan yang dijalankan. Ini lebih mudah apabila dua 
penyelidik bekerjasama di dalam satu projek yang sama. Selain itu, data boleh dibahagikan dan dianalisi dalam 3 peringkat untuk memastikan keputusannya adalah sama.
Beberapa prinsip boleh diwujudkan untuk kesahan tetapi bagaimana penyelidik akan mencapainya di dalam kajian? Menurut Whitemor, 2001 memberikan senarai semak yang berguna dapat meningkatan kesahan tetapi ianya bergantung kepada konteks dan tujuan kajian

Tiada ulasan: