Pengikut

PROGRAM TRANSFORMASI MINDA JPN SABAH

Kursus Induksi Sistem Saraan Malaysia (KISSM) telah digantikan dengan Program Transformasi Minda (TPM) ( muat turun borang )

17 Mac 2012

Perancangan Kajian Tindakan 1

Bahagian
Proses/penjelasan
Contoh penulisan
1.    Tajuk Kajian
a.   Tajuk ditentukan dengan mengenal pasti kemahiran yang ingin dikaji
b.    TAJUK HENDAKLAH RINGKAS
Mengandungi hal tuju kajian tindakan dan sasara
MENINGKATKAN KEMAHIRAN PENGGUNAAN KATA BERIMBUHAN DALAM KARANGAN BAHASA MELAYU TAHUN 5 GEMILANG  DENGAN MENGGUNAKAN MENGUNAKAN KAEDAH
2.    Nama penyelidik
Catatkan nama penuh penyelidik/ kumpulan
baba
SEKOLAH KEBANGSAAN

3.    Nama sekolah
Catatkan nama sekolah beserta alamat lengkap
SEKOLAH KEBANGSAAN
4.    Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Lalu
a.    Tema/ masalah / isu keperihatinan dikenalpasti dengan melihat kepada empat perkara utama dalam pengajaran dan pembelajaran iaitu
-       Guru
-       MURID
-       Isi kandungan pelajaran
-       Persekitaran
b.    Refleksi pengalaman p&p lepas
c.    Kaitkan pengalaman P & p lepas dengan empat perkara utama itu menjadal ibh jelas
d.    Rujuk bahan yang berkaitan seperti buku latihan ujian keputusan peperiksaan sukatan pelajaran dan bahan-bahan yang berkaitan untuk membanu penyelidik mengingatkan kembalai apa yang telah diakukan
e.    Terjemahkan refleksi secara bertulis
Pada tahun ini saya diamanahkan untuk mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu.  Kelas  5 Gemilang merupakan kelas yang............
untuk tujuan itu perkara asas yang perlu mereka kuasai adalah.............
saya telah menjawab dalam tempoh maay mulakan sesi pengajaran dan pembelajaran saya dengan menjalankan........secara bertulis. Selepas setiap kali mengadakan latihan..... saya menyemak jawapan bersama-sama murid. Saya dapati mereka  memperoleh markah santara....hingga .... sahaja. Hal yang dmikian mengecewakan saya. .......orang murid kelas saya tidak dapat menjawab dalam tempoh masaa yang ditetapkan. Jika tempoh masa dipanjangkan mereka boleh menjawab dengan tepat. Pada pendapat saya keadaan ini  tidak sepatutnya berlaku.  Kepada kelas ...... apa yang berlaku setiap kali latihan...... dijalankan mereka sering memberi alasan tidak membawa buku dan sering mengeluh apabila disruh membuat kerja/latihan tersebut. Daripada temubual secara tidak formal say dapat i kaedah .... yang saya jalankan selama ini membebankan murid-murid dan sebagai  seorang guru saya akan cuba untuk menangani masalah ini.
 Memandangkan masalh ini murid-murid dalam..... berpunca daripada kurang mahir dan kukuhnya mereka dalam .......... maka saya mengambil inisiatif ini untuk  mengetengahkan kajian saya bagi membantu murid-murid menguasai.... yang sememangnya kurang dikuasai oleh murid dengan baik .
Kemahiran ...... merupakan asa yang penting terutamanya dalam soalan yng melibatkan penyelaesaian masalh atau soalan peperiksaan . saya berharap sekiraanya kajian ini berjaya

Tiada ulasan: