Pengikut

PROGRAM TRANSFORMASI MINDA JPN SABAH

Kursus Induksi Sistem Saraan Malaysia (KISSM) telah digantikan dengan Program Transformasi Minda (TPM) ( muat turun borang )

10 Disember 2012

KAEDAH GLOBAL

Definisi Kaedah Global
Kaedah global ditakrifkan sebagai kaedah mudah seperti simulasi khasnya berdrama. Kaedah ini mestilah bersesuaian dengan tahap keupayaan murid dan situasi murid kerana meliputi kepandaian dan kesesuaian tatacara kehidupan (permainan) kanak-kanak. Lazimnya kaedah ini dilakukan secara bebas.

Ciri-Ciri Global
Ada 3 bentuk aktiviti yang boleh dilakukan dengan menggunakan kaedah ini :-

• aktiviti mimik dengan tidak mengggunakan kata-kata dalam menyampaikan perasaan.
• aktiviti spontan dengan apa yang ada dan dengan suara.
• aktiviti-aktiviti lain yang berbentuk lakonan

Pelaksanaan Kaedah Global
1. Murid membaca dan menghayati karya sastera yang diberikan oleh guru.
2. Guru meminta murid-murid mencari persoalan yang menarik dalam karya sastera.
3. Dalam.suasana informal guru meminta murid-murid berlakon dan melakukan gaya aktiviti di atas untuk lakonkan watak.
4. Guru boleh mengadakan aktiviti seperti:-
• lakonan berasaskan gambar
• lakonan berasaskan skrip
• lakonan guna topeng
• lakonan guna cerita berlagu


KRITERIA MENILAI KARYA GUNA KAEDAH GLOBAL
1.      Meneliti sesuatu aspek karya secara menyeluruh, bukannya terpisah-pisah.
2.      Melihat hubungan elemen atau komponen yang membina karya
3.      Elemen atau komponen karya dinilai secara impression, am dan spontan.
4.      Penilaiannya adalah bersifat subjektif
5.      Kajian atau penilaian boleh dilakukan secara separuh global sebelum menjurus kepada aspek khusus yang hendak dikaji.

Tiada ulasan: